vrijdag 22 mei 2015

Heilige huisjes en onderwijskwaliteit

De beroepskwaliteit moet omhoog, geen mededogen voor niet-voldoende functionerende leraren, de noodzaak voor continue professionalisering en aandacht voor de deeltijdcultuur in het basisonderwijs. Ik zie haar nog staan bij de Eerste dag van het onderwijsbestuur. Edith Hooge, vastberaden om zich heen kijkend, klaar om voor opschudding te zorgen. 

Het verloop van de discussie erna is typerend hoe onderwerpen in onderwijsland worden besproken. Enkele weken is menigeen in de ban van "de deeltijdjuf", emoties laaien op en werkgevers, vertegenwoordigd door de PO-raad komen met een platgepolderde reactie. "Besturen met open blik", het thema van de volgende dag van het onderwijsbestuur (8 juni 2015) betekent wat mij betreft kwetsbaar op durven stellen en de betrokken belanghebbenden uitnodigen en stimuleren kritisch naar de organisatie te kijken. Op de korte termijn lijkt het misschien lonend om rustig af te wachten tot de storm is geluwd. Op lange termijn komt dit de beroepskwaliteit niet ten goede. Opvallend is dat na enige landelijke reuring de discussie verstomt. Op naar het volgende heilig huisje dat weer met hetzelfde patroon wordt besproken. 


Ik ben benieuwd hoeveel besturen met de schoolleiders, de raad van toezicht en gemeenschappelijke medezeggenschapsraad dit soort heilige huisjes en hun impact binnen de schoolorganisatie bespreekbaar maken. Ik ben er namelijk stellig van overtuigd dat het meer loont energie te steken in concrete verbeteringen, dan voorbeelden te verzamelen die het ongelijk van de spreker bewijzen of praktische bezwaren op te sommen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten